10 Kasım LPG KABLO

Cerato Tavan Aydınlatması Led Dönüşümünü Tamamladı!!!

'Kendin Yap - Do It Yourself (DIY)' forumunda heh tarafından 30 Nisan 2012 tarihinde açılan konu

  1. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    Cerato DIY Tavan Led Tavan Aydınlatması Yapımı

    Merhabalar.

    Geçenlerde evdeki akvaryumum ve daha sonra da -eğer fikir değiştirmezsem-stop lambalarını lede çevirmek için satın aldığım envai çeşit yüzlerce sayıda mantar led ile hem elim alışsın hem de çıkma stop lambası alana kadar bir şeyler yapmak uğruna, sarı bagaj aydınlatmamı beyaz lede çevirdiğimi söylemiş ve fotoğrafları sizlerle paylaşmıştım.

    Bu kez de ceratoma ait tavan lambasını beyaz lede çevirdim.Hoş görünmesinden daha çok içerisi eskisine göre birkaç kat daha aydınlık oldu :D

    İşte fotolar ve çalışmayı nasıl yaptım:confused1: tarifi;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş: 2 Mayıs 2012
  2. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Dönüşümü yaparken aracın tavan aydınlatmasına ait orjinal hiçbirşeyi bozmak,kesmek,kırmak yada değiştirmek istemiyordum.Öyle de oldu zaten.Led plaketinin altına orjinal aydınlatma ampulünü duya takıldığında yanmayacak şekilde modifiye ve monte ettim.Şu anda led plaketi normal ampül gibi orjinal duylara rahatça takılıp çıkarılabiliyor.:D

    Dönüşüm nasıl gerçekleşti bakacak olursak;

    Bu işi yaparken ihtiyaç duyduğum el aletleri ve diğer malzemeler;

    -Beyaz renk mantar led (Tavan lambası boşluğuna 40 adet beyaz mantar led sığdırılabiliyor.)
    -Delikli bakır plaket
    -5x2 cm farklı 2 renk zil kablosu
    -Kalem havya ya da lehim tabancası
    -Lehim pastası
    -Lehim teli
    -Kargaburun
    -Kablo sıyırıcı pense
    -Yan keski
    -Mum silikon ve tabancası
    -Elektrik izole bantı
    -Maket bıçağı
    -Düz uçlu tornavida
    -Makas
    -Multimetre
    -Yalıtım için yarı sert plastik levha(0,5 mm kalınlığında iş görür.)
    -Orjinal 5/10 Watt lık uzun tavan lambası

    Önce beyaz mantar ledleri,

    [​IMG]

    [​IMG]

    ve daha sonra da delikli plaketi çıkardım.

    [​IMG]
     
  3. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Beyaz mantar led 120 derecelik açıyla ışık yaydığından işim ışığı yaymak açısından işimi kolaylaştırdı;

    [​IMG]

    Tavan aydınlatmasının sigortası sürücü tarafı sol diz yüksekliğindeki bölmede bulunan ''ROOM'' yazılı olan 15A lik sigortadır.Aynı sigorta kabin içi,torpido gözü ve kapı yan aydınlatmaları,depo seviye sensörü,kapı açık ve anahtar takılı alarm ile müzik sistemi,saat voltajlarını beslemektedir.:)

    Bu sigortayı sökmek için sigorta maşası kullanmanıza gerek yok.Çünkü üzerindeki özel çekme düzeneği aracınızı uzun süre kullanmayacağınızda akünün gereksiz yere desarj olmasını önlemek ve alarm ve merkezi kilit+immobilizer vb. hayati özellikler dışında kalan bazı cihazların uykuya geçmesini sağlamak için kolay çekilebilsin diye tutamak ile birlikte monte edilmiş.

    Tavan aydınlatmasının ampulü 5 W gücündedir.(Bazı modellerde mesela benim aracımın kullanıcı kitapçığında bu ampül 10Watt olarak görünüyor.Ancak bu ampülü 3 sene önce değiştirdiğimde üzerinden 5 Watt lık ampul çıkmıştı.10 Watt olsa yapacağımız enerji tasarrufu daha fazla olacaktı.)5W=12.I eşitliğinden çektiği I(akım) yaklaşık 420 mA dir.12 VDC lik devre besleme voltajı olan arabalarımızda ise(Araçların hemen hemen hiçbirinde besleme voltajı sabit 12 vdc değildir.Benim aracımda motor çalışmıyorken voltaj 12.7 Vdc,çalışırken 13.6 Vdc idi.)Bir beyaz mantar led 3.2 ile 3.5 vdc arası voltaj ve 20 mA akım kullanır.Benim kullandığım devrede bir ledin 3.4 vdc voltaj kullandığını ölçtüm.

    Bagaj aydınlatmasında birbiri ile seri bağlı 3 adet mantar led ve 110 Ohm luk dirençli temel devreye 5 paralel kol ekleyerek devreyi oluşturmuştum.Motor çalışırken ölçtüğüm voltaj değeri 13.6-7 VDC olduğundan bu seferki çalışmamda direnç kullanmamaya karar verdim.

    Direnç kullanmadığım için birbirine seri bağlı 4 adet beyaz mantar ledli 10 paralel devre oluşturacaktım.Seri devrelerde akım,paralel devrelerde voltajlar birbirine eşit olduğundan; ve her temel devremde çekilen akım 20mA olduğundan 10x20 mA=200 mA lik akım çekecektim.420 mA lik eski ampule göre daha az akım çekecektim.Hele 10 Watt lık ampul takılı olsaydı 840 mA in yanında 200 mA çok avantajlı ve tasarruflu olacaktı.:D:D:D:D:D:):):):)

    Devre bu şekilde olmalıydı;
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|--- 13.6 VDc
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
    +----|>|----|>|----|>|----|>|---
     
  4. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Tavan lambasının beyaz plastiğini led devresini kuracağım delikli plaketi uygun ölçüde kesmek için yerinden söktüm ve delikli bakır plaket üzerinden ölçü alarak plaketi kestim.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Plaketi ölçtüğüm ölçülerden daha küçük boyutlarda kestim ki yerine oturturken zorluk çıkarmasın;)

    [​IMG]
     
  5. ReNe

    ReNe Super Moderator Super Moderator

    Katılım:
    12 Mayıs 2011
    Mesaj:
    8.460
    Alınan Beğeniler:
    2.112
    Şehir:
    İSTANBUL
    Gerçek Ad-Soyad:
    Murat Çaşkurlu
    Araç Modeli:
    BMW 116 D 1.5l 8 ileri Zf
    :D artık kapılar açıldığında 100 km de yaklaşık 0.000000897 ml yakıt tasarrufu sağlamış oluyoruz :D bende istiyorum :p
     
  6. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Led devresini kurarken enerjiyi - ve + olarak devrenin en uç noktalarına vermemiz gerekiyor.

    Tek beyaz mantar led 3.4 vdc civarı voltaj ile çalışır.Eğer tek beyaz ledi yanma kontrolü yapmanız gerekiyorsa kullanmanız gereken enrji 3.4 vdc yi,2 seri led 6.8,3 seri beyaz led 10.2 vdc voltaj ile test edilmelidir.Daha yüksek voltaj ledlerin tamamının ya da en baştakinin yanmasına neden olacaktır.

    Eğer devrenizi direnç kullanarak kuracaksanız devrenin + kutbuna önce direnci bağlayınki ilk direncin özellikle voltaj dalgalanmalarında yanma riski azalsın;)

    Daha sonra devreyi kurup lehimlemeye başladım.

    [​IMG]

    Siyah bölüm - kutup,kırmızı bölümler ise + kutuplar olup ledler bu kutup sırasına uygun olarak monte edildi ve lehimlendi:rolleyes:

    Devreyi lehimlerken Türk Malı Soldex marka 5 kanallı lehim kullandım.Lehimden son derece memnunum.Siz de bu şekilde bir proje yapmayı düşünüyorsanız Soldex i tavsiye ederim:D

    Devrenin önden görünüşü;

    [​IMG]
     
  7. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    :D:D:D
     
  8. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    [​IMG]

    [​IMG]

    Plaketin köşelerine + voltaj ucunu led serilerine direk irtibatlamak adına yapacağım düz devre hattını oluşturmak adına 1 er led ile markaladım.

    [​IMG]

    Lehim işi bittiğinde devre arkadan böyle görünüyordu.

    [​IMG]

    Önden görünüş;

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Devreyi oluşturduktan sonra sıra ilk enerjili denemeye gelmişti.Ve maalesef 4 lü bir sıra-soğuk lehim-fiyasko:36vs3:-ve yanlışlıkla yanmayan sıranın ortasına temas eden + uç.Sonuç yanmış 2 adet led:47623245it4::47623245it4:.Onları söktüm ve değiştirdim.:)

    [​IMG]

    Ve enerjilenmiş tavan lambası.

    [​IMG]
     
  10. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Tavan lambası duyunun orjinalliğini bozmamak için orjinal tavan lambasının akkor telini camını kırmadan ve orjinal boyutlarının bozulmasına izin vermeden devre dışı bırakmam gerekiyordu.Çünkü lambayı duya taktığımda yanarsa plaketi aydınlatacak,ısı ve çekilen akım artacak,emniyetsiz bir durum ortaya çıkacak ve sonuç fiyasko olacaktı.Ben ampulün bir tarafındaki duy metalini açtım ve flamen telini kopardım.Daha sonra çok dikkatli davranarak çamda çok küçük bir delik açmak suretiyle normalde havasız olan cam tüpü ve akkor teli hava ile buluşturdum.:D Ve verdim voltajı,:D:D:DAmpulün tel hemen havlu attı tabi.Eğer elinizde flaman teli zaten kopmuş ampul varsa bu zahmetlerin hiçbirine girmenize gerek kalmaz:D:DBenim yoktu.Ben de verdim voltajı;)

    Ampulü plaket üzerine monte ettiğimde iletken kısımlarının led devresi üzerinde kısa devre yapmaması için yalıtkan bir malzeme ile ampul-plaket arasını izole etmek gerekliydi.Yalıtkan malzeme olarak yeni aldığım lehim tabancasının şeffaf yarı sert plastiğini ve ince zil telini de ampul sabitleyici olarak kullandım.

    [​IMG]

    Zil tellerini plaketten geçirirken çuvaldız ile plaket deliklerini büyütmek zorunda kaldım.:madd:

    [​IMG]
     
  11. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Sonrasında ampulü hazırladığım yuvaya bağladım.Ampulün sıkı sıkı bağlanması gerekliydi:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ampulü bağladıktan sonra önden görünüş;

    [​IMG]
     
  12. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Ampulü sabitlediğim zil tellerinin bağlantı yerlerinin açılmaması için mum silikon kullanmaya karar verdim.

    [​IMG]

    Mum silikonu kullanırken ampulün duya oturacak kısımlarına sürmemeye dikkat ettim.Duya oturacak kısım boyut olarak gerçekten çok küçüktü.

    [​IMG]

    Bu arada ampüle kırmızı kablo ile ampulün iletken kısımlarından biri ile plaketin + kısmı arasına lehimle bağlantı yaptım.Yeşil kablo ile de ampulün diğer iletken kısmı ve plaketin - kutbu arasında lehimli bağlantı kurdum:thumbup:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    İzolasyonun yeterli olmadığını düşündüğümden aynı şeffaf plastik ile plaketin arka yüzünü tamamen kaplayacak şekilde yalıtkan bir levha kestim ve ampül yerini oyarak çıkardım.Plaketin arkasına yine mum silikon kullanarak yapıştırdım:)

    [​IMG]
     
  14. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Artık sıra yaptığım çalışmayı aracıma monte etmeye gelmişti:):):):):):):rolleyes::rolleyes:

    Tavan lambasının yarı saydam plastiğini ölçü aldıktan sonra yerine takmıştım.

    [​IMG]

    Plastiği kırmadan yerinden çıkarmak çok önemlidir.Plastiği tırnaklarını kırmadan çıkarabilmek için resimde gösterilen yerden ince uçlu düz tornavida ,tırnak çakısı ve ya ince uçlu bıçak yardımıyla çıkarmak gerekmekte.

    [​IMG]

    Tornavidanın ucunu resimde gösterilen yerde bulunan kanala soktuktan sonra(tornavidanın ucunun kanala çok az sokulması gerekir.Eğer fazla sokulurda orantısız güç uygularsanız,plastiği ve tırnakları kırabilirsiniz.Bu arada malzeme kaliteli.Küçük bir güç uygulamayla kırılmıyor merak etmeyin:D) hafifçe esneterek kapağı çıkardım:D:D:D:D:D:D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Tüm bu işlemleri yaparken 'ROOM' yazan sigortayı çıkarmanızı ya da tavan lambasının 'OFF' konumunda olmasını tavsiye ederim;)

    [​IMG]

    Sarı tavan lambasını duyundan elimle söktüm.

    [​IMG]

    Ve plaketi boşalttığım duylara oturttum.Ampulü plaketin arkasına monte ederken cetvelle ölçü alarak orta noktayı bulmuş ve o şekilde monte etmiştim.:)

    Plaket yerine zorlanmadan oturdu.

    [​IMG]
     
  16. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Peki + uç nereye - uç nereye gelecekti?

    Plaketi yerine oturtmadan önce bir multimetre yardımıyla duy parçalarının arabanın ön tarafında olanının -,arka tarafına doğru olanın ise + vdc olduğunu gördüm ve +,+ ya -,- ye gelecek şekilde plaketi yerine oturttum:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gündüz bile ışık gücü başarılıydı:D

    [​IMG]
     
  17. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Uzaktan kumanda ile merkezi kilit açıldığında;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Arabanın içi gece;

    [​IMG]

    Aslında görüntü daha ışıklı.Ancak makine bu kadarına izin verdi:(

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Devamı;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Yağmurlu havada dışarıdan çekilen fotoğraf.Cam filminden içerisi pek belli olmamış
    :(

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Şimdilik bu kadar arkadaşlar.Yarın ya da daha sonra video da ekleyeceğim;):D:D:D:D:D:D:DD:D
     
  19. ReNe

    ReNe Super Moderator Super Moderator

    Katılım:
    12 Mayıs 2011
    Mesaj:
    8.460
    Alınan Beğeniler:
    2.112
    Şehir:
    İSTANBUL
    Gerçek Ad-Soyad:
    Murat Çaşkurlu
    Araç Modeli:
    BMW 116 D 1.5l 8 ileri Zf
    Hakan biraderim yine çılgın bir çalışma oldu :D elerine sağlık , aslında basit gibi görünüyor ama el becerisi şart beni aşar :)
     
  20. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    Sağol Murat Biraderim.Söylediğin gibi işlem zor değil.Yapmak isteyen arkadaşlarım biraz çaba ile bunu yapabilir.Lehimlenen her ledde tecrübe artıyor.

    Ama yine de böyle bir şey yapmak istemeyen arkadaşlar için internette satılan hazır devreler mevcut:)

    http://urun.gittigidiyor.com/garaj/protec-tavan-lamba-led-mini-3cm-ikili-beyaz-54994421

    http://urun.gittigidiyor.com/garaj/modacar-12-ledli-sofit-tavan-lambasi-37a037-53797147

    http://urun.gittigidiyor.com/garaj/modacar-beyaz-3-ledli-sofit-tavan-lamba-ampullu-53794886

    http://www.modacar.com.tr/store/ProductDetails.aspx?productId=109181
     

Bu Sayfayı Paylaş